ßÍšŋęş Õńļĭńê Ěâŝŷ ©










HI

Jumaat, 25 Jun 2010

Bermain jaga maruah Brazil: Lucio


DURBAN: Maruah menjadi ukuran apabila dua kuasa besar bola sepak, Portugal dan Brazil bertembung pada perlawanan penentuan untuk mengesahkan siapa bakal muncul juara Kumpulan G, hari ini.

Walaupun pemenang mungkin bertemu Sepanyol pada pusingan kalah mati, spekulasi kononnya salah sebuah pasukan akan cuba melakukan sesuatu untuk mengelak juara Eropah itu, diketepikan sama sekali.
Dalam bola sepak Brazil, tugas kami adalah untuk menang setiap perlawanan, kata pemain pertahanan, Lucio. Kami bermain untuk maruah jersi Brazil dan rakyat Brazil. Kami tidak memilih siapa lawan kami.
Jurulatih Brazil, Dunga tidak gemar mengubah skuad utamanya, tetapi terpaksa menggantikan Kaka yang dilayangkan kad merah ketika mencatat kemenangan 3-1 ke atas Ivory Coast, Ahad lalu. Julio Baptista atau Dani Alves dijangka turun mengisi jentera perancang.

Tidak seperti Brazil yang mengumpul dua kemenangan, Portugal masih mampu digugat Ivory Coast dalam perebutan tempat ke pusingan kedua walaupun menang 7-0 ke atas Korea Utara, Isnin lalu.

Sebarang andaian Portugal akan bermain untuk mencari keputusan seri bagi memastikan layak, akan dihantui memori kekalahan 6-2 kepada juara dunia lima kali itu ketika kali terakhir bertemu dalam satu perlawanan persahabatan pada 2008.

Ia kekalahan besar buat kami dan sekarang kami berpeluang mengalahkan mereka, kata perancang utama Portugal, Tiago. Ini bukan membalas dendam, tetapi hanya satu perlawanan. - Reuters




Tiada ulasan:

Catat Ulasan